Webnode: Mám nový web! A co teď?

11.09.2024

Takže jsi kliknul*a na tlačítko publikovat a tvůj projekt je online, dostupný všem! Gratuluji! 🎉 Ale určitě sis všiml*a, že tvoje stránky ještě nejsou na Googlu, Seznamu a ani o nich nikdo neví 🤔

Jaké jsou další kroky? Přečti si tento seznam a dozvíš se, jak můžeš na své webové stránky přivést návštěvníky, zákazníky nebo klienty. Je to opravdu velmi stručný seznam, ale má tě nasměrovat správným směrem. Zejména pokud máš webové stránky na Webnode.

1. Kup si doménu

Doména je naprosto první věc, která k webové stránce patří. Rozhodně svým klientům nechceš posílat odkaz typu: muj-projekticek-4-final.webnode.cz. Jak to působí na tebe? Není to ani profesionální, ani to nevypadá hezky - a je opravdu jednoduché udělat tam spoustu překlepů.

👉 Doména by měla vystihovat tebe nebo tvou značku, povahu tvého projektu. Měla by být co nejkratší a zapamatovatelná. 

Zkus zavolat známému a nadiktovat mu ji do telefonu. Zapsal ji správně a dostal se na tvůj web? Pak jsi na dobré cestě.

Nejlepší je koupit si doménu okamžitě, jak máš nápad na nový projekt. Aby se nestalo, že ji budeš vybírat 100 let a pak zjistíš, že je zabraná.

To je tak velké téma, že o něm určitě napíšu samostatný článek. Zatím mi prosím věř, že vlastní doménu potřebuješ a opravdu se vyplatí do ní investovat.

Domény můžete používat na Webnode s aktivním prémiovým balíčkem. Pokud ho ještě nemáš, kup si ho tady. Stačí ti k tomu Limited.

Samotnou doménu si můžeš koupit i mimo Webnode a pak ji pomocí DNS nasměrovat na svůj projekt. Je to poměrně snadné. Návod na přiřazení domény k Webnode najdeš zde.

 

Od této chvíle budu v tomto článku předpokládat, že tvůj projekt běží na vlastní doméně 😄.

2. Zaregistruj svou doménu do služby Google Search Console

Tento nástroj nabízí řadu nástrojů pro správu domény a já s ním pracuji každý den. 

Po registraci pod svým google účtem vlož název své domény a ověř její vlastnictví.

Existují dvě cesty ověření vlastnictví domény:

  • Pokud máš doménu hostovanou u Webnode, jednoduše vložíš krátký HTML kód do HTML hlavičky úvodní stránky.
  • Pokud máš doménu hostovanou jinde, např. u Websupport, Forpsi apod., zvol ověření pomocí DNS. Je možné využít i první způsob, ale pomocí DNS je to lepší. Vygenerovaný TXT záznam pak můžeš vložit přímo do nastavení své domény. A kdyby ti to nešlo, určitě můžeš požádat podporu o pomoc.

Google ti ihned poskytne zpětnou vazbu - buď napíše, že ověření proběhlo úspěšně, nebo že to bude chvíli trvat. Může to pak trvat i několik týdnů - není to nic neobvyklého. Hlavně žádnou paniku.

V ideálním případě nahraj také soubor s mapou stránek, aby Google věděl, kolik stránek na webu máš. Tak je bude kontrolovat rychleji.

Mapa stránek je automaticky k dispozici na tvém webu, např. https:/www.mujweb.cz/sitemap.xml.

Další informace ohledně Google Search Console najdeš v tomto článku.

3. Vyplňte všechna pole obsahu SEO, která najdeš v nastavení

Webnode nabízí řadu možností nastavení SEO na tvých stránkách. Důležitá pole jsou:

NASTAVENÍ - NASTAVENÍ WEBU - NÁZEV WEBU

STRÁNKY - (klikni na libovolnou stránku) - TITLE a DESCRIPTION. Popis by měl být dlouhý 2-3 věty. Pole pro "klíčová slova" můžeš zcela ignorovat, nepřináší nic (dobrého ani zlého).

Používáš-li blog, SEO titulek a popis zjistíš kliknutím na ČLÁNKY - (klikni na článek) - SEO NASTAVENÍ ČLÁNKU - TITUL a POPIS.

Ve všech těchto polích by měla být správně a přirozeně použita klíčová slova. O tom, jak se ke klíčovým slovům dostat, ideálně zdarma, napíšu později.

4. Propoj web se sociálními sítěmi

Dej odkaz na svůj web na všechny své profily na sociálních sítích, kde jsi pravidelně aktivní. A na oplátku si na svůj web umístni odkazy na tyto profily. Můžete k tomu použít doplňkovou lištu, kde můžeš nahrát odkazy na svůj Facebook, Instagram, LinkedIn, WhatsApp a další.

Další kapitolou jsou OG obrázky, popisky a titulky. To jsou obrázky, které se zobrazí, když sdílíš odkaz na své webové stránky v Messengeru, WhatsAppu, Facebooku atd. Obrázek pro Whatsapp můžeš nastavit, jak je uvedeno v tomto návodu, a obrázek pro Messenger takto.

5. Přidávej kvalitní a jedinečný obsah

Návštěvníci budou na tvé webové stránky chodit, pokud na nich najdou to, co hledají, co je užitečné, co je vzdělává nebo baví. Tvé webové stránky by proto měly být pro cílovou skupinu zajímavé.

👉 Obsah se můžeš snažit vytvářet sám, nebo si na to můžeš najmout lidi - copywritery.

Pokud máš e-shop, věnuj pozornost produktovým stránkám. Přidej konzistentní popisy, opravdu kvalitní fotografie a nezapomeň, že produktovou stránku lze upravovat jako téměř každou jinou stránku na Webnode. Můžeš na ni přidat videa, widget po hodnoceních zákazníků atd. Taky na ně můžeš vložit výpis produktů z té samé kategorie.

Další věc jsou stránky kategorií pro jednotlivé kategorie produktů. Na ně se přidává textový obsah s popisem, videa a další. Webnode neumožňuje nijak skvělou facetovou navigaci ani filtrační stránky, proto je nutné tohle všechno nastavovat manuálně.

Samozřejmě jiná věc je, pokud si vytváříš portfolio, např. svých fotografií. V takovém případě je fajn založit si blog jako doplněk a pravidelně sdílet svůj umělecký deník, zážitky z focení, zákulisí, nějaké know-how, recenze fotoaparátů apod.

Google je textový vyhledávač, takže pokud někdo hledá recenzi na FUJI100V a ty jako svatební fotograf o něm napíšeš recenzi, hurá, máš návštěvníka z vyhledávání. A možná je to budoucí ženich, jehož svatbu budeš jednou fotit.

6. Vyzkoušej e-mailový marketing

Algoritmy sociálních sítí jsou nepředvídatelné. Na Instagramu tě může sledovat spousta lidí, ale nikdy si nemůžeš být jist, že tvůj obsah uvidí.

Pokud však získáš souhlas návštěvníka s použitím e-mailu, jsi na půli cesty. Svůj obsah jim budeš doručovat přímo do schránky, což je v podstatě jejich nejosobnější prostor. A pak je to padesát na padesát.

Svou doménu můžeš propojit v podstatě s jakýmkoli newsletterem. Mezi nejznámější patří Mailchimp, MailerLite nebo Ecomail. Tyto služby pak vygenerují formulář pro sběr e-mailových adres, který nahraješ na své webové stránky.

Návod pro propojení Ecomail a Webnode najdeš tu.

7. Používej služby Google Analytics

Pomocí tohoto nástroje budeš moci zjistit, jak se k tobě návštěvníci dostali, jaká klíčová slova zadali do vyhledávání, kolik času u tebe strávili, kam klikli, jaké zařízení - mobil nebo počítač - použili. To vše je opravdu užitečné pro vylepšování tvých webových stránek a zvyšování konverzí.

Je to opravdu lepší než statistiky v administraci Webnode. Rozhodně do toho jdi, i když prvních pár týdnů bude údajů méně.

8. Vyhodnocuj a zlepšuj

Po nějaké době můžeš zjistit, že tebou zvolená klíčová slova nefungují nebo že tvoje doména nemá ten správný šmrnc. Určitě je dobré to vědět, situaci vyhodnotit a vymyslet a otestovat jiná řešení. 

Vždy jde o neustálý vývoj a zlepšování. Evoluce. Jinak bychom tu nebyli.

Toto byl velmi stručný přehled kroků, které je třeba podniknout v prvních dnech po zveřejnění projektu na Webnode. Opravdu nemůžeš očekávat, že se automaticky ocitneš na první stránce výsledků vyhledávání Google, i když sis zaplatil prémiové služby u Webnode. Webnode nemá s tvou pozicí v Googlu (téměř) nic společného.

Optimalizace SEO a online marketing jsou obrovská témata, na kterých pracují miliony odborníků. To znamená, že na internetu najdeš spoustu zdrojů, které ti pomohou. Nebo tam najdeš spoustu profesionálů, kteří vše vyhodnotí a nastaví za tebe.

Já se také věnuji SEO a UX optimalizaci, takže pokud máš zájem o spolupráci, neváhej mi napsat.

Důležité je vědět, že možnosti existují 😀